Page 64 - JIP Magazín PODZIM 2019
P. 64

Markéta MUZIKÁŘOVÁ
                                                                housle, umělecké vedení

                                                                Pochází z Kožlan na Plzeňsku. Na housle začala hrát ve třech
                                                                letech. Vystudovala konzervatoř v Plzni a pak pokračovala
                                                                na HAMU v Praze. Nakonec v roce 2013 získala titul Mgr. na
                                                                Pedagogické fakultě Karlovy Univerzity, obor sólové housle.
                                                                Markéta také působila 15 let jako houslový pedagog na základní
                                                                Umělecké Škole v Praze.
                                                                Během studií získala cenu na mezinárodní přehlídce klasické
                                                                hudby v Londýně (1994) a byla vybrána do mládežnického or-
                                                                chestru Junge Östereichische Filharmonie, se kterým podnikla
                                                                evropské turné pod vedením slavného světového dirigenta Ye-
                                                                hudi Menuhina (1995).
                                                                Má za sebou velké množství prestižních angažmá: byla mj. člen-
                                                                kou orchestrů pražského Národního divadla a Státní opery, spo-
                                                                lupracovala s orchestrem Hl.města Prahy FOK, Českým národ-
                                                                ním symfonickým orchestrem a komorním orchestrem Virtuosi
       Během studií v roce 1994 se vydala do Londýna a získala zajímavou   di Praga. S klasickými orchestry koncertovala např. v Japonsku,
       cenu.  Šlo o soutěžní přehlídku klasické hudby pro mladé konzerva-  USA, Francii, Španělsku, Itálii, Německu a Rakousku.
       toristy. Bylo tam zastoupeno mnoho národností i typů nástrojů. Bylo   Současně ale spolupracovala i s předními umělci české popu-
       skvělé, že jsem zrovna já uspěla a získala 1. místo ve své věkové kategorii.   lární hudby, např. s Hanou Hegerovou, Lucií Bílou, Helenou
       Ale také jsem zjistila, že soutěžení není nic pro mě. V roce 1995 jsem   Vondráčkovou, Hanou Zagorovou, Karlem Gottem a Danielem
       se zúčastnila turné s mládežnickým orchestrem Junge Österreichis-  Hůlkou, v letech 2003 a 2004 hrála na velkém turné se skupinou
       che Philharmonie. To byla pro mě skvělá zkušenost. Turné vyvrcholilo   Lucie.  V  roce  2005  absolvovala  celoevropské  turné  s  brit-
       koncertem ve Vídni pod vedením Yehudi Menuhina, který je světově   skou pop rockovou legendou Rodem Stewartem. V roce 2007 se
       uznávaným dirigentem. To byl pro mě jeden ze životních zážitků.  zúčastnila zájezdu uměleckého sdružení Amfora do Kambodži,
                                                                v rámci kterého účinkovala na koncertě pro kambodžského
       V roce 2004 přišlo účinkování s tvou skupinou INFLAGRANTI. Jak   krále.
       to vlastně začalo, kdo vymyslel projekt tří krásek, co hrají na hudební   Myšlenka začít hrát na elektrické housle ji napadla již v roce
       nástroje? Naše skupina byla původně parta mých kamarádek z klasické   2002, kdy založila klasický smyčcový kvartet HarmOny, se
       školy, kdy jsme jako smyčcový kvartet v letech 2001 začaly hrát instru-  kterým hrála kromě klasické hudby i jiné žánry a experimen-
       mentální úpravy moderních písniček. Byly jsme tak i na turné v Japon-  tovala například s jazzem nebo soulem. Později při turné po
       sku. Občas jsme se ale hudebně i lidsky odlišily, až v roce 2004 vznikla   Japonsku, kdy navštívila továrnu Yamaha a mohla si tam elek-
       pětičlenná sestava s názvem INFLAGRANTI. V jejích hudebních   trické housle vyzkoušet, se pro tento nástroj zcela nadchla. Na
       začátcích nás podporoval kolega Petr Malásek. V roce 2005 jsme vydaly   základě tohoto objevu pak založila první moderní skupinu. For-
       u společnosti Universal Music album s názvem Rockmantica. Formace   mace INFLAGRANTI vznikla v roce 2004 jako pětičlenný dívčí
       se po personálních změnách v roce 2007 zúžila na trio, a tak jsme zůsta-  soubor a hned v roce 2005 s ní vydala debutové album Rock-
       ly dodnes. Protože jsme ženy, není lehké udržet dlouho stálé obsazení,   mantika  u  firmy  Universal  Music.  V  rámci  propagace  tohoto
       vdáváme se a rodíme děti. Triem prošlo asi dvanáct žen a máme na kontě   alba pak vystoupila v mnohých vysoce sledovaných televizních
       cca osm dětí. A také samozřejmě čtyři společné desky a jedno koncertní   pořadech (např. Ceny Týtý, Pomozte dětem, Zlatá hokejka,
       DVD. Trio jsme v roce 2009 rozšířily o živou pánskou doprovodnou kape-  Abeceda hvězd, Gogo show, Auto roku).
       lu. Často s námi na koncertech vystupují jako hosté zpěváci Pepa Vojtek,   Po personálních změnách ve skupině INFLAGRANTI v roce
       Petr Kolář nebo Václav Noid Bárta. Čerstvě s námi spolupracuje i muzi-   2006 Markéta obnovila její činnosti v novém složení jako trio.
       kálový zpěvák Marian Vojtko a vracíme se až k úplné klasice ve spojení   S ním sklízí dodnes úspěchy nejen na domácí scéně, ale i v za-
       s operní sólistkou Terezkou Mátlovou.                    hraničí  (mj. turné po  Řecku,  Sardinii  nebo  Mexiku).  S  triem
                                                                INFLAGRANTI v roce připravila 3 nové CD, jedno živé DVD,
       Vaším atributem jsou elektrické housle. Když jsem začala směřovat ke   koncertní turné a mnoho dalších vystoupení.
       klasice, hledala jsem i jiný nástroj než ten klasický, který v moderní hud-  V rámci sólových klasických koncertů hraje na cenný historický
       bě lépe „slouží“. A to jsou právě housle elektrické, které zvukově i tech-  nástroj z dílny německého houslaře Johanna Gregoriuse Hell-
       nicky lépe interpretují moderní hudbu a lze je dobře kombinovat s elek-   mera z roku 1747.
       trickou kytarou nebo bicí soupravou. Na to jsou klasické housle příliš
       jemné. Často jsem jezdila s klasickým kvartetem koncertovat do Japon-
       ska. A jednou jsem si zajela do továrny Yamaha a housle si jednoduše
       koupila. Teď koncertuji převážně na ně. V období klasiky jsem hrála na   Dýňová polévka od Markéty
       starožitné housle z dílny Johanna Gregoria Hellmera z roku 1747, které   Ingredience:
       jsme měla zapůjčené od své tety. Ale i dnes na své koncerty naše klasické   1 velká dýně
       nástroje s kolegyněmi bereme, zvlášť na vánoční akustická turné. Praco-  1 smetana
       vat s jejich zvukem je zajímavé, inspirativní, ale pro našeho zvukaře bývá   špetka koriandru
       technickým oříškem, jak skloubit jejich zvuk s hlučnými bicími.
                                                                2 lžíce dýňového oleje
                                                                1 stroužek česneku
       Co ty posloucháš za hudbu? Třeba Gustava Mahlera a jeho symfonie, na
       těch jsem vyrostla a i dnes je pouštím svým dětem. Moje dcera miluje   Postup: Očistím a oloupu dýňy, kterou
       díla Wolfganga Amadea Mozarta a Sebastiana Bacha. Z moderní hudby   uvařím do měkka. Pak ji rozmixuji, dám
       poslouchám Beatles, Queen, Rolling Stones, Pink nebo Robbieho Wil-  do ní smetanu, korinadr, dýňový olej,
       liamse. Když relaxuji, pouštím si nějakou světovou punk kapelu nebo   drčený česnek. Dávám ho málo, protože
       fusion, třeba pop punk nebo pop soul. Neposlouchám moc české inter-  mám problém s žlučníkem, ale dětem to
       prety, ale neodolám vystoupení kapel Rybičky 48, Wohnouty a Vypsa-  nevadí.
       nou fiXu.
       64
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69